tessavdwel.reismee.nl

De laatste week in Malawi / Zambia!

Laatste blog!

Ongelooflijk maar waar, de laatste blog vanuit Malawi. En ik kan je vertellen dat ik zo ongelooflijk blij ben dat ik het besluit heb genomen om hierheen te gaan en een bijdrage heb kunnen leveren aan deze, voordat ik hierheen kwam, onbekende wereld. Ik had deze twee maanden hier in Malawi echt voor geen goud willen missen. Ik wist dat deze wereld bestond, maar je kunt de dingen pas echt begrijpen wanneer je er zelf midden in zit. En het lokale leven hier maakt het ook echt dat je er direct midden in zit, en dat is zo mooi! Geen toeristische bedoelingen, maar echt het pure Afrikaanse leven, prachtig!

De vooroordelen die ik van tevoren had over Malawi zijn in vele malen bijgesteld. Ja, er zijn uitgehongerde kinderen, en ja, er is veel armoede, maar wat is dit land mooi en wat zijn de mensen tevreden en positief. Elke dag wordt er weer gelachen en met elkaar gesproken. Elke dag opnieuw word je door iedereen vriendelijk begroet en worden er grappen gemaakt. Elke dag opnieuw heb ik vooral veel dubbel gelegen en heb ik echt mezelf kunnen zijn! Elke dag heb ik me veilig gevoelt en elke dag heb ik zo veel avonturen beleefd!

Maar goed, ik zal nog even wat vertellen over de laatste week. Want bijzonder was het ook zeker!

Woensdag had ik mijn afscheidsdag op het project. In de ochtend heb ik op de kleuterschool geschminkt en ik had wat lekkere dingen meegenomen en muziek aangezet. We hebben er dus een klein feestje van gemaakt. Het was alleen wel lastig om aan deze kleine kinderen duidelijk te maken dat ik niet meer kom. Dan denk je dat je ze het eindelijk snappen en dan zegt het kind, Bye aunti Tessa, see you tomorrow! Achja…. Ik zal ze in ieder geval missen en de juffen mij zeker ook. Die moeten nu zelf weer aan de bak, misschien ook maar weer goed want die hielden de laatste dagen echt overal de handen vanaf….. Maar daardoor heb ik mezelf wel in tweemaanden tijd om kunnen toveren tot kleuterjuf!

De middag bij Chitipi Home was heel bijzonder. Ik heb eerst de kinderen geschminkt en marshmallows met ze gegeten die ze lekker konden opwarmer op de cooker. En toen ineens gaf de vader aan dat het programma zou starten, hadden ze dus een heel programma voor me gemaakt met dans en zang en sommige kinderen deden een praatje. De vader zelf had ook een heel mooi verhalen de begeleider vanuit mijn organisatie had ook nog een heel mooi praatje voor me. Ja, en dan komen alle kinderen nog een dikke knuffel geven en dan heb je toch wel een brok in je keel. Die lieve kids waar je twee maanden vol voor gegeven hebt en zij ook voor jou, af en toe een ergernis, maar vooral zoveel mee heb gelachen! ! Een mooi afscheid dus en met een opgeheven hoofd naar huis. Als laatste zei de vader: ‘ik heb nog niemand gezien die zelf bijna net zo veel energie heeft als de kinderen en nog gekker is dan hun en toch heel relaxt blijft… ‘ Dat dus hahah.

Donderdag vertrok ik samen met 3 meiden naar Zambia voor een safari van 4 dagen. En wauw, echt wauw, wat een afsluiting was dit! Het waren de vier meest bijzondere dagen ooit! Na 6uur rijden (met een geweldige grensovergang controle waarbij er dus alleen watpaaltjes op de weg staat en een bureau onder de boom) kwamen we aan bij eengeweldig mooi park! We sliepen in tenten direct naast de grote rivier die voor descheiding tussen het national park en de bewoonde wereld zorgt. Maar ja, dieren kunnen daar ook inzwemmen en dus bij de bewoonde wereld terecht komen. Word je ‘s nachts duswakker omdat er een mega nijlpaard naast je tent staat, of apen bovenop je tent zitten, echt geweldig! Maar met een gerust gevoel slapen lukte niet helemaal……..En dan hadden we nog een prachtig zwembad bij het park met uitzicht op de rivier! Waar je dus de dieren in hoort brullen! En dan ben je dus nog geeneens op safari geweest. Maar o! Dat was echt super! Om 5 uur werden we steeds gewekten kregen we een heerlijk ontbijt! Daarna was het tijd voor de safari! Twee ochtenden en twee avonden ben ik op safari geweest. Het geeft echt een adrenaline kick om met z’n alle op zoek te gaan naar dieren. Een hele tijd denk je dan niks meer te vinden en dan ineens komt er een mega olifant op je afgelopen en ligt er ineens een mannetjes en vrouwtjes leeuw op het pad. Echt prachtig mooi en zo dichtbij! Mn hart zat af en toe in me keel als zo een beest dan gewoon op 1 meter van je afstaat, maar het boeit hunecht niks dat je daar staat. Die gevenje 1 blik van ja, prima, en gaan dan weer verder. Maar echt geweldig! Wat een afsluiting was dat!

Ja en nu is het tijd om de laatste spullen in te pakken en dan vertrek ik morgen naar Nederland! Met een lange reis van Malawi, naar zuid Afrika, naar Londen en dan naar Schiphol. En dan ben ik weer lekker thuis! Ook heerlijk! Dan druk je op de knop van het licht zonder vol hoop toe te kijken of de electriciteit het doet.... en kan ik weer lekker op mijn fietsje stappen in plaats van 10000000 m lopen. Ja , het heeft ook allemaal zijn voor- en nadelen! Maar het leven in Nederland zal wel weer wennen worden.

Bedankt voor het volgen van mijn blog en jullie leuke reacties elke week! Dat heeft me ook zekergoed gedaan! Met een opgeheven hoofd, duizenden ervaringen rijker en stiekemook wel een heel trots gevoel op naar huis.

Liefs Tessa

Reacties

Reacties

Suzanne

Trots op jouuu!

Kees

Met heel veel plezier alles gelezen Tessa. Goede reis naar huis!

je pa

hoi lieve Tessa, wat kan jij toch mooi schrijven! leuk om je weer thuis te hebben dinsdag en al je ervaringen en verhalen te horen. Goede vlucht en zie je weer op schiphol. liefs pa

Opa en Oma

Tessa Bedankt voor je mooie verhalen wij wensen een goede reis en hopelijktot gauw Opa en Oma.

Margreet van Moerkerk

Welkom thuis!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!